Rezort školstva prekvapil
Denník N uverejnil dňa 22.11.2023 komentár Róberta Chovanculiaka k zmenám v školstve.
Róbert Chovanculiak, INESS:
"V programovom vyhlásení vlády minister školstva ukázal, že neplánuje len pokračovať v obsahovej reforme, ale že má aj svoje predstavy, kam by sa malo školstvo uberať. A z toho, čo sa v dokumente píše, to vôbec nemusí byť k horšiemu.Ministerstvo napríklad navrhuje zaviesť priebežné testovanie žiakov s cieľom, aby mali aktéri v školstve lepšie a častejšie spätnú väzbu. Alebo upraviť fungovanie Štátnej školskej inšpekcie, či podporiť vznik regionálnych združení škôl a zaviesť transparentné pravidlá zaraďovania a vyraďovania škôl zo siete. V dokumente je dokonca návrh nahradiť pokyny a príkazy štátu pomocou a podporou“ pre učiteľov a školy. To je ako veta vystrihnutá z legislatívy holandského ministerstva školstva.Dobrou správou je, že toto všetko sú zmeny v pravidlách hry a tie naše školstvo potrebuje ako soľ. Zlou správou je, že papier znesie veľa a navyše ho až tak veľa nepopísali. Z pár viet je ťažké vydedukovať, čo konkrétne ministerstvo plánuje. Napríklad, či výsledky testovania plánujú nejako prepojiť s odmenami a financovaním v školstve. To by bol veľmi rizikový krok, ktorý by pravdepodobne vzbudil veľký odpor. Okrem toho obsahuje programové vyhlásenie aj niekoľko vyslovene pozitívnych opatrení. Ministerstvo chce napríklad zvýšiť uplatniteľnosť bakalárov na trhu práce a navrhuje začať od seba – zmeniť kvalifikačné požiadavky a pravidlá odmeňovania zamestnancov vo verejnom sektore. Dúfam, že sem patria aj učitelia. Pri celoživotnom vzdelávaní ministerstvo nefantazíruje o ďalšom uhrádzaní rôznych školení a kurzov, ktoré v minulosti stáli desiatky miliónov eur a efekt bol žalostný. Navrhuje zavedenie individuálnych vzdelávacích účtov. No a ministerstvo takisto navrhuje vytvoriť finančné nástroje na riešenie odmeňovania učiteľov v regiónoch a nedostatkových predmetoch. To je niečo, na čo čakáme už roky."