Národný dopravca je rizikovým biznisom (HN)

Martin Vlachynský kritizoval myšlienku o národnej leteckej spoločnosti. 6.4.2018 

Národný dopravca je rizikovým biznisom (HN)

Vláda má zriadenie slovenských aerolínií medzi svojimi prioritami. Zatiaľ sa neponáhľa.
Napriek množstvu politických sľubov je Slovensko stále bez vlastného leteckého dopravcu.
Slovenské aerolínie zanikli ešte v roku 2007, keď ich kompletne pohltili rakúske Austrian Airlines. Naša prvá
letecká spoločnosť vznikla ešte v roku 1995, jej prvé lietadlo pristálo v Moskve v roku 1998. V rovnakom roku
začali lietať do Grécka, Turecka či Španielska. Pre nízku rentabilitu sa štát akciovky začal postupne zbavovať. Jej
nástupcom bola spoločnosť Slovak Airlines, ktorá skrachovala len rok po svojom vzniku v roku 2011.
Rozhodne sa tento rok
S myšlienkou založiť ďalšiu štátom dotovanú leteckú spoločnosť sa pohrával aj tretí Ficov a dnes
zrekonštruovaný Pellegriniho kabinet. „Vláda pripraví podmienky pre zriadenie národného leteckého dopravcu,
čím sa zabezpečí pravidelné letecké spojenie Slovenska s najvýznamnejšími leteckými uzlami v Európe a
hlavného mesta s regionálnymi letiskami,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády. Koaliční lídri však doteraz
hovorili výlučne o spojení Bratislavy s Košicami. Ministerstvo dopravy pre HN potvrdilo, že momentálne hľadá
udržateľný model fungovania národného dopravcu. „Predpokladá sa, že spracovanie štúdie bude dokončené v
priebehu roku 2018. Navyše, všetky kroky pri zriadení akéhokoľvek národného dopravcu je zároveň potrebné
posúdiť aj z hľadiska oprávnenej štátnej pomoci,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. Analýza má
posúdiť možnosti štátneho rozpočtu, najvhodnejší typ obchodnej spoločnosti, kategóriu prepravovaných
cestujúcich alebo druh nákladu či letecké destinácie. Ak vláda splní svoj sľub, Slovensko bude mať aerolínie už v
roku 2020. Negatívne historické skúsenosti však môžu všetko zmeniť.
Otázna udržateľnosť
„Bez štúdie je zatiaľ veľmi ťažké zhodnotiť, či by obnova národného dopravcu na malom slovenskom území
mala zmysel,“ skonštatoval pre HN Petr Kováč z českej spoločnosti C-Corpfin. Podľa Kováča sa však dá vo
všeobecnosti povedať, že nájsť funkčný model na prevádzkovanie národných aerolínií bez štátnych peňazí je
dosť nereálne. Problémom sú vysoké fixné náklady. Analytik INESS je ešte skeptickejší. „Projekt národného
dopravcu je trvalo odsúdený na infúzie peňazí od daňových poplatníkov,“ tvrdí Martin Vlachynský.
Slovensko
dnes spolu s Cyprom a Maďarskom patrí do trojice krajín Európskej únie, ktorej štátny letecký dopravca
skrachoval. Podobný projekt neprežil ani vo Švajčiarsku, o prežitie bojuje poľský LOT a írsky Aer Lingus. Stav
českého dopravcu s rekordnou stratou 11 miliónov eur v roku 2014 bol tiež odstrašujúcim príkladom. Susedné
Česko do roka prišlo o väčšinu akcií v Czech Airlines. Odvtedy sa spoločnosť pomaly dostáva do zisku. Aj preto
expremiér Robert Fico avizoval, že národné aerolinky by mali začať opatrne, s jedným alebo dvomi lietadlami.
Súkromníci sú opatrní
Potrebu zriadiť národného dopravcu pre letectvo Strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030 nespomína.
Namiesto toho chce ministerstvo pokračovať v modernizácii našich letísk. Tie lákajú hlavne nadnárodné
nízkonákladové spoločnosti. Od írskeho Ryanairu a maďarského Wizz Airu sú letiská v Bratislave a v Košiciach
existenčne závislé. Na úspech nízkonákladoviek chce nadviazať slovenská eseročka Blue Slovakia, ktorá sľubuje
lacné regionálne lety v rámci krajiny. Svoje plány za viac ako dva roky nedokázala pretaviť do skutočnosti. Do
rizikového biznisu sa na Slovensku púšťajú len spoločnosti, ktoré zabezpečujú charterové lety. Spoločnosti

AirExplore, Travel Service Slovakia a Go2Sky poskytujú spojenia na objednávku. Prípadne svoje lietadlá
poskytujú spomínaným nadnárodným spoločnostiam, ktorých úspech podľa Vlachynského nie je náhodou.
„Lietadlo je extrémne drahé aktívum, ktoré musíte udržať vo vzduchu maximum času,“ vystríha odborník. „Aj preto
sa posledných 20 rokov leteckej dopravy v Európe nieslo v znamení vytvárania veľkých, dobre zosieťovaných
nadnárodných prepravcov,“ skonštatoval.
Bez štúdie je zatiaľ veľmi ťažké zhodnotiť, či by obnova národného dopravcu na malom slovenskom území
mala zmysel.

HN, Radovan Jankovič, 6.4.2018 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards